7 Ocak 2018 Pazar

İş sürekliliği ve şirket imajınıza etkisi

Bu Pazar sabahı neredeyse gün ağarana kadar bakım ve destek anlaşmamız olan çeşitli müşteri ortamlarında Windows güncellemeleri uyguladık. Bu Microsoft SQL Server ortamlarının bazılarında iş sürekliliğini sağlayan Always On Availability Groups veya Failover Clustering gibi teknolojiler kullanılırken, bazıları ise "Stand-alone" tabir edilen, yani iş sürekliliği olmayan ortamlardı.

İş sürekliliği altyapısı olan ortamlardaki Windows güncellemelerinden kaynaklanan kesinti süreleri ortalama 5-8 saniye ile sonlanırken, iş sürekliliği olmayan ortamlarda bu süre 5-10 dakikalara kadar çıktı. İş sürekliliği olmayan ortamlar için bu nispeten belirsiz bir süre, çünkü güncellemeden kaynaklı çıkabilecek olası bir sorun, böyle bir ortamdaki kesinti süresini çok daha fazla uzatabilir. Halbuki iş sürekliliği olan bir ortamda güncellemeler önce pasif olan sunucularda uygulandığı için herhangi bir aksilik güncellemeler henüz canlı sisteme uygulanmadan büyük ihtimalle fark edilir. Gerekiyorsa pasif olan sunucu tamamen yeniden kurulabilir, ama sonuç itibariyle doğru kurgulanmış bir canlı sistemde herhangi bir kesinti oluşmadan sorun atlatılmış olur.

Peki iş sürekliliği kimler için gerekli? Bugüne kadar birçok sektörden birçok şirketle çalışma şansı buldum ve gördüm ki, iş sürekliliği "şu sektörler için olmazsa olmaz, bu sektörler için olmasa da olur" denilerek genelleme yapılabilecek bir konu değil. Örneğin bazı sağlık veya finans kurumları 7/24 hizmet verirken, bazıları 5/8 hizmet verebiliyor. İş sürekliliği, bir şirketin verdiği hizmetler ve hedefleri kapsamında seçilebilecek bir yöntem. Bununla birlikte, eğer bir şirket 7/24 hizmet veriyorsa iş sürekliliğini muhakkak ciddiye almalıdır diye düşünüyorum.

Mesela küçük bir test yapalım. IT veya Sistem Yöneticisi olarak yönetiminizde olan veritabanı ortamlarınız için şu sorulara nasıl yanıt verirdiniz? 



"Tahammül edebileceğiniz en uzun veritabanı kesinti süresi nedir?"

"Canlı veritabanı ortamınızdaki olası bir sorun/kesinti hakkında son kullanıcılar tarafından mı haberdar ediliyorsunuz?"

"Canlı veritabanı ortamınızda bir kesinti oluşması durumunda, veritabanlarınızı en kısa ne kadar sürede tekrar çalışır duruma getirebilirsiniz?"


Tabii ki bu konudaki sorular bunlarla sınırlı değil, hatta bunlar sadece bir başlangıç; ama iyi bir başlangıç.

İş sürekliliğinden ayrı olarak bu sabahki çalışma kapsamında kesinti yaşanan ortamların bazılarında kesinti nedeniyle alınan hataların doğrudan son kullanıcıya yansıtıldığını gördüm. Bir son kullanıcı gözüyle böyle bir durumun bir şirketin imajı açısından hiç de hoş olmadığını düşünüyorum. Bir profesyonel gözüyle de veritabanı ile ilgili hataların doğrudan son kullanıcılara ve potansiyel saldırganlara alenen ifşa edilmesini güvenlik açısından hiç doğru bulmuyorum. Bu sorun, iş sürekliliği olsun veya olmasın her halükarda gerçekleşebiliyor. Tabii iş sürekliliği olan ortamlarda bu sorun birkaç saniye sürerken, diğer ortamlarda uzun dakikalar boyunca sürebiliyor.

İş sürekliliği şansa bırakılacak kadar ucuz bir konu değil. Bazı ortamlardaki 10 dakikalık kesintinin sadece maddi bedeli dudak uçuklatacak kadar yüklü olabiliyor.

Az kesintili, bol huzurlu günler dilerim.

Ekrem Önsoy
Microsoft SQL Server Danışmanı
www.ekremonsoy.com

Hiç yorum yok: