16 Haziran 2015 Salı

2 iş görüşme tecrübesi

Merhaba arkadaşlar,

Son 10 gündür iş görüşmeleri açısından biraz hareketli geçiyor, yabancı firmalarla yaptığım bu son 2 iş görüşme tecrübelemi sizlerle de paylaşmak istedim. Bugün, yarın sizin de böyle planlarınız olursa, az çok neyle karşılaşacağınız hakkında bir fikriniz veya tecrübenize tecrübe katar.

Öncelikle yaklaşık 10 gün önce Amsterdam'dan, Boeing'in iştiraki olan ve havacılık alanında yazılım üreten bir firma ile Skype üzerinden bir iş görüşmesi yaptık. Pozisyon, Senior SQL Server DBA pozisyonuydu. 160 kişilik bir şirket, 2 DBA'den biri olacakmışım. Standart, OLTP üretim veritabanı yöneticisinden beklenilenleri beklediklerini söylediler, kolayca bulunabileceği için madde madde yazmıyorum bunları.

Bunların karşılığında da bana, eşim ve benim için oturum ve çalışma iznini ayarlayacaklarını, benim için sağlık sigortası (150Eur) ödeyeceklerini (bunu bildiğim kadarıyla Hollanda'da insanlar genelde kendileri ödüyor), emeklilik fonuma para yatıracaklarını (bu da orada senelerce yaşamış olan teyzemin dediğine göre genelde yabancılara yapılmıyormuş), toplu taşıma masraflarımı ödeyeceklerini, senelik bir maaş kadar tatil parası vereceklerini, biraz da ikramiye vereceklerini söylediler. Her fırsatta Hollanda'ya gittiğim için oradaki masrafları biliyorum, net ücret teklifleri maalesef ihtiyaçların çok gerisinde kaldığı için o teklifi kabul edemedim. Hollanda'ya iş için göçecek arkadaşlarıma tavsiyem, özellikle eşinizle gidecekseniz küçük de olsa mobilyalı bir ev tutmanız gerekecek. Bunun için de (tabii ki yerine göre değişir) ortalama 1250-1700 Euro gibi bir ev kirası ödeyeceğinizi unutmayın. Eğer tek gidecekseniz oda da kiralayabilirsiniz, Hollanda'da bu çok yaygındır ve bunun için de 300-500 Eur arasına anlaşabilirsiniz. Yani tabiri caizse "aa ne güzel maaş xxx Eur'muş lan" deyip balıklama atlamayın, hesabınızı kitabınızı iyi yapın.

Bugün de Hindistan menşeli bir firma ile Senior SQL Server Escalation Engineer pozisyonu için telefonda teknik mülakat yaptık. Hemen söyleyeyim, bu pozisyon için Hindistan'a taşınmam beklenmiyor. Microsoft CSS (Customer Service & Support)'u biliyorsanız, onun gibi. Sene 2010 idi sanırım, Microsoft CSS için de iş görüşmesi yapmıştık, fakat o zaman da çalıştığım kurum tabiri caizse "taş koyduğu" için olmamıştı o iş. Açıkçası Hollanda ile yaptığım iş görüşmesinden önce de Skype üstünden yurtdışındaki bazı firmalarla iş görüşmeleri yapmıştım; ama ilk defa telefonla bir teknik mülakat yaptım. İlginç bir tecrübe oldu. Skype ile iş görüşmesi yaptığınızda yine birisinin yüzünü, gözünü görüyorsunuz; fakat telefonda sadece ses var. Hintlilerin şivesini bilen bilir, neyse ki yıllardır Hintlilerin verdiği seminer ve konferanslardan kulağımız aşina, yoksa ilk duyan birisi için gerçekten zorlayıcı olabilir; hele ki bir de telefondan sesin boğuk geldiğini düşünürseniz, gerisini siz hesap edin…

Neyse, bu mülakatta bana sorulan soruların başlıklarının aklımda kalan kadarını sizlerle paylaşayım.
- Bir DBA olarak günlük yaşadığın sorunlar nelerdir?
- Log Shipping, Database Mirroring, Replication gibi teknolojileri kullandın mı?
- Replication'ın hangi modellerini kullandın?
- Replication'da karşılaştığın bazı sorunlardan bahseder misin?
- Failover Clustered Instance'larla çalıştın mı?
- Bir Cluster'daki Node'larda güncelleme yapacağın zaman, kesinti süresini en aza indirmek için neler yaparsın?
- Bir SQL Server Instance'ını Komut İstemcisi'nden nasıl çalıştırırsın?
- Bir SQL Server Instance'ını kullanıcı veritabanlarını açmadan nasıl çalıştırırsın?
- Policy Based Management'tan günlük işlerinde faydalanıyor musun?
- İstatistikler ne işe yarar?
- Index bakımını ne sıklıkta yapıyorsun ve bu işlemi neden yapman gerekiyor?
- Bir TempDB'yi nasıl yapılandırırsın?
- Örneğin bir yazılımcı veya kullanıcı seni aradı, şu şu SP geçen hafta iyi çalışıyordu, ama bu hafta rezalet dedi, ne yaparsın? Sorunlu SP'yi nasıl bulursun? Bu SP'ye nasıl müdahale edersin?
- Bana RAID'lerden bahseder misin? Örneğin Transaction Log'unu nasıl bir RAID yapılandırmasında barındırmak isterdin? Neden?
- Bir sunucuya tam erişimin var ve sana bu sunucunun CPU, RAM ve IO kaynaklarında sıkıntı olduğu söylendi, bunları kontrol etmen gerekiyor, ne yaparsın? Hangi uygulamayı kullanırsın?
- Kullandığın 3. parti uygulamalar var mı? Örneğin yedekleme veya sistem izleme için? Varsa bunlardan bahseder misin?
- Sistem izleme konusunda neler yapıyorsun, hangi Tool'lardan faydalanıyorsun, nasıl tedbirler alıyorsun?
- SQL Server Instance düzeyinde CPU ve RAM ile yapılabilecek yapılandırma ayarlarından bahsedebilir misin?
- Ne zamandan beri sorgu iyileştirme çalışmaları yapıyorsun? Bir sorguyu iyileştirmek için neler yaparsın?
- Deadlock'ları nasıl tespit edersin?

Not: Mülakat 40dk sürdü. Soruları, bana sorulan sıraya göre değil, şimdi aklıma geldiği sırada yazdım.

Açıkçası ben şu konu başlıklarından da soru gelmesini beklerdim, ama bu sefer gelmedi:
- Index yapıları ve çeşitleri
- AlwaysOn Availability Groups
- Table Partitioning
- Service Broker
- Dynamic Management View/Function'lar
- SQL Server'da Güvenlik
- Yedekleme stratejileri
- High Availability ve Disaster Recovery senaryoları
gibi...

Aklımda bunlar kalmış, sıcağı sıcağına yazayım en azından meraklılar için bir fikir verir dedim.

Bu arada, aklıma geldi de yazmadan edemedim. Sene 2011 idi sanırım, o zaman bizim bölüm müdürü olan arkadaş bir aday ile iş görüşmesine girmişti. Görüşmede bizim müdür, adaya "Cluster'lar hakkında ne düşünüyorsun?" diye sormuş ve aday da "Bence gereksizler" demiş. Bizim müdür bana şöyle demişti "Benim için iş görüşmesi o anda bitmişti". Haha ne gülmüştüm. Lütfen böyle durumlara düşmemek için dersinizi iyi çalışın. Hepinize mutlu kariyerler, mutlu ve huzurlu hayatlar dilerim!

Sevgiler,
Ekrem Önsoy

1 yorum:

Fırat Akçay dedi ki...

Güzel bilgiler.Teşekkürler.